Zwolle, Zetten, Moerdijk en Venlo - 54.000 euro aan boetes bij verkeerscontroles
Tijdens drie grote verkeersacties zijn afgelopen week 235 vrachtwagens en bussen gecontroleerd. De controles vonden plaats op belangrijke routes richting Frankrijk en Duitsland. In totaal schreef de politie voor 54.309 euro aan boetes uit.
Bij de controles zijn 47 binnenlandse en 182 buitenlandse trucks gecontroleerd, evenals 2 Nederlandse en 4 buitenlandse bussen. De controles zijn uitgevoerd samen met de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), Rijkswaterstaat en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ze vonden plaats op vier locaties: Zwolle (A28), Zetten (A15), Moerdijk (A16/17) en Venlo (A67).
Tijdens de actie is veel aandacht besteed aan tachografen, omdat daar steeds vaker mee geknoeid wordt. Chauffeurs zitten daardoor langer achter het stuur zitten dan toegestaan. Bijna tien procent van de gecontroleerde, buitenlandse vrachtwagens bleek inderdaad een tachograaf te bezitten waarmee geknoeid was. In nog eens acht gevallen was de verzegeling van de tachograaf verbroken. Negen chauffeurs moesten hun werk met onmiddelijke ingang staken omdat ze te lang achter het stuur hadden gezeten. Op twee Nederlandse bussen was niets aan te merken. Bij 4 buitenlandse bussen is een rijverbod opgelegd, 2 keer proces-verbaal opgemaakt en 1500 euro direct gend. Bij de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs bedroeg dit 52.809 euro. Verder zijn diverse processen-verbaal uitgedeeld voor slechte banden en niet goed functionerende remmen. Omdat vermoeidheid, versleten banden en slechte remmen rechtstreeks invloed hebben op de veiligheid op de weg, blijven dergelijke controles nodig.
Opvallend bij de controle was een buitenlandse chauffeur die gevaarlijke stoffen vervoerde, maar daar geen borden voor had. Bovendien had de chauffeur niet de juiste vervoersdocumenten en veiligheidsmiddelen bij zich en bezat hij niet de benodigde bekwaamheid om deze combinatie te mogen besturen. Helemaal gevaarlijk was dat de bovenbouw (laadruimte) niet deugdelijk aan het chassis bevestigd was.
TISPOL, een internationaal netwerk van politieverkeersdiensten, cordineerde de actie. Het aantal doden en gewonden op openbare wegen in Europa is sinds de oprichting van TISPOL drastisch gedaald. Dit is te danken aan de harmonisatie van de verkeerswet- en regelgeving. De huidige Europese regelgeving is overigens grotendeels gebaseerd op de Nederlandse praktijk.