Zutphen - Aanhoudingen door oplettende getuige na slinkse oplichting
Iemand zien pinnen terwijl diegene zijn of haar gezicht bedekt. Verdacht en voor een melder uit Zutphen reden om direct de politie in te schakelen. Het resultaat: twee aanhoudingen en de inbeslagname van weggenomen bankpassen en sieraden.
Het is vrijdagmiddag 12 april als de twee slachtoffers telefoon krijgen. Er worden verschillende smoezen gebruikt, maar in de kern komt het op hetzelfde neer: bankpassen en waardevolle spullen moeten direct worden veiliggesteld, want er is van alles waar de slachtoffers zich zorgen over moeten maken. Bij de een belt een nepagent met het verhaal dat er een lijst met IBAN-nummers is gevonden, onder meer met het rekeningnummer van het slachtoffer. Bij de ander is het een zogenaamde medewerker van het Fraude Preventieteam die het slachtoffer wijsmaakt dat er allerlei verdachte zaken zijn gesignaleerd, waardoor bankpassen en sieraden moeten worden veiliggesteld. In beide zaken komt er na lang telefonisch contact een bankmedewerker om de spullen ophalen en veiligstellen. Vrouwen van 81 en 85 jaar slachtoffer De slachtoffers, vrouwen van 81 en 85 jaar uit Twello en Zutphen, komen er pas later achter dat ze zijn opgelicht, blijven beduusd achter en schakelen de politie in. Er wordt vanzelfsprekend onderzoek ingesteld. Diezelfde vrijdag ziet een Zutphense melder iets verdachts bij de pinautomaat aan De Brink: een pinner met gezichtsbedekking. Agenten gaan direct op de melding af en weten twee verdachten aan te houden: mannen van 19 jaar. En zonder vaste woon of verblijfplaats en n uit de gemeente Lochem. Bij de mannen worden gestolen bankpassen en sieraden aangetroffen, die terug te herleiden zijn naar de twee slachtoffers. Het verdere onderzoek loopt inmiddels. De oplettende getuige is door de teamleiding van het politieteam IJsselstreek persoonlijk bedankt met een bos bloemen.
Alertheid cruciaal Sinds enkele maanden werkt de politie Oost-Nederland met de zogenoemde Digitale Meldkamer. Een werktitel, want het proces loopt via de reguliere meldkamer. Agenten worden direct naar meldingen van digitale criminaliteit gestuurd. Doel: direct zorg voor de veelal oudere slachtoffers en het vergroten van de kans op een heterdaad aanhouding. In de eerste drie maanden werd er ruim driehonderd keer gereden op dergelijke meldingen. Bankhelpdeskfraude, de oplichting door zogenaamde bankmedewerkers, had het grootste aandeel (68 procent). Naast de inzet van de politie is alertheid van mogelijke getuigen cruciaal. In het geval van een verdachte situatie, zoals die in de zaak in Zutphen, mag altijd 112 worden gebeld. Zo kunnen agenten direct en snel schakelen. Daarnaast helpt het om te praten over vormen van digitale criminaliteit, om zo potentile slachtoffers weerbaar te maken. Zo komen bankmedewerkers of agenten nooit aan de deur om bankpassen of waardevolle spullen op te halen. De belangrijkste tip is om altijd op te hangen en te bellen met het bekende nummer van de betreffende instantie. Vaak is dan de conclusie dat het om oplichting gaat. Meer informatie over helpdeskfraude is hier te vinden. SV /