Oost-Nederland - Slachtoffers sneller geholpen bij digitale criminaliteit
Slachtoffers van online criminaliteit krijgen in Gelderland en Overijssel sneller agenten thuis om een aangifte op te nemen of sporen veilig te stellen. Deze aanpak van de eenheid Oost-Nederland is uniek. Door deze nieuwe werkwijze wordt de politie bijvoorbeeld naar een slachtoffer gestuurd die net (bijna) is opgelicht door een zogenaamde bankmedewerker.
Voor deze en andere fenomenen van digitale criminaliteit blijft het ook nog steeds mogelijk om op andere manieren aangifte te doen, bijvoorbeeld online. En sinds half januari is het dus mogelijk om agenten via de meldkamer direct naar het slachtoffer te sturen. Thuis kunnen slachtoffers samen met de agenten een aangifte opnemen, maar kan er ook uitgekeken worden naar mogelijke verdachten. Voorheen zijn slachtoffers veelal gewezen op de mogelijkheid van online aangifte te doen of voor een afspraak naar het bureau te komen. Vanaf nu krijgen mensen in Gelderland en Overijssel meer opties: politie ter plaatse of op een andere manier aangifte doen. De politie vergroot hiermee de kans om daders te pakken en er kan belangrijke informatie voor verder onderzoek vastgelegd worden. Sinds de start zijn in Oost-Nederland tientallen meldingen binnengekomen en opgepakt. Na een melding kon een vermoedelijke oplichter staande worden gehouden. Hij had 6500 euro bij zich. De man had geen verklaring voor dat geldbedrag. Ook heeft een aangever 1500 euro terug. Via een verkoopsite is geprobeerd aankopen te doen met het geld van het slachtoffer. De agent die ter plaatse was wist die verkoop te stoppen. Slachtoffers geven aan de aanpak erg te waarderen.