Oost Nederland - Niet langer eerst naar politie bij verlies of diefstal Nederlands ID-document
Inwoners van de gemeenten binnen de provincies Gelderland en Overijssel (politie-eenheid Oost-Nederland) hoeven vanaf 30 mei 2016 geen aangifte meer te doen bij de politie voor een verloren of gestolen Nederlands identiteitsbewijs. Voortaan kan zonder tussenkomst van de politie een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart worden aangevraagd bij de gemeente. Een aantal gemeenten binnen de eenheid Oost-Nederland werkten al op deze manier. Met ingang van maandag 30 mei 2016 zijn alle gemeenten binnen de eenheid aangesloten bij deze nieuwe werkwijze.
Bij verlies of diefstal van een identiteitsbewijs kunt u direct naar de gemeente. Daar vult u een verklaring van verlies of diefstal in. In n moeite door kan er dan een nieuw identiteitsbewijs worden aangevraagd. De gemeente neemt de melding en de aanvraag direct in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig wel aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.Raakt u het identiteitsbewijs in het weekend of op een feestdag kwijt en is er geen gemeenteloket open Dan kunt u naar de politie, die hiervan een mutatie maakt. U moet daarna alsnog naar de gemeente om de vermissing daar te melden en een nieuw document aan te vragen. Let op: als het gaat om een buitenlands identiteitsbewijs of een verblijfsdocument, dan geldt de nieuwe werkwijze niet. Raadpleeg bij twijfel de website van uw gemeente of politie.nl. of bel 0900 8844.
Misbruik en valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik stelt de politie een nader onderzoek in.