Politie waarschuwt voor oplichting via internet en telefoon
Ooij, Kerkdriel - Twee verenigingen, in Ooij en in Kerkdriel, zijn in december 2012 slachtoffer geworden van oplichting. In beide gevallen werden de verenigingen benaderd door iemand die zich uitgaf voor medewerker van een grote bank. Waarschijnlijk zijn meer bedrijven in Nederland slachtoffer geworden van dezelfde groep oplichters.
De persoon die zich uitgaf als bankmedewerker was in beide gevallen een vrouw met een aangename, jonge stem die goed Nederlands sprak. Zij vertelde de penningmeesters van de verenigingen dat zij een nieuwe randomreader voor internetbankieren zouden krijgen via de post. Hiervoor moest ingelogd worden op de website van de eigen bank en moest een aantal codes ingevoerd worden op de oude randomreader. De 'bankmedewerker' vroeg de slachtoffers de door de reader gegenereerdecodes op te noemen. In beide gevallen ontdekten de penningmeesters korte tijd daarna dat de rekeningen van hun verenigingen geplunderd waren. In beide gevallen was de 'bankmedewerker' goed op de hoogte van een aantal details, zoals namen van directeuren en medewerkers van de verenigingen. Dit leidde er mede toe dat de slachtoffers de oplichters -onterecht-vertrouwden.
De politie waarschuwt iedereen niet in te gaan op telefonische vragen die met internetbankierenof andere financile- of bankzakente maken hebben. In alle gevallen dat daarmee iets mis is of als er iets verandert zal de bank dit altijd schriftelijk doorgeven. Zij doen dit nooit telefonisch. Hoe vertrouwd de persoon aan de andere kant van de telefoon ook klinkt en hoeveel informatie zij soms ook hebben, ga niet op de vragen in, verbreek de verbinding en bel zelf naar uw eigen bank.
In Den Haag is in verband met de oplichtingeneen auto in beslag genomen en in Rotterdam is een aantal verdachten gehoord. De politie doet verder onderzoek in de zaak.