Nijmegen - Start campagne tegen straatroof
Straatroof is een vorm van criminaliteit die veel impact heeft op slachtoffers. De gemeente start nu in samenwerking met de politie een campagne om straatroof tegen te gaan. Burgemeester Bruls geeft donderdagavond de aftrap. De campagne zal zich vooral richten op jongeren. Jonge mensen worden vaker slachtoffer van straatroof. Dat heeft vooral te maken met de tijden en plekken waar straatroven veel voorkomen (vooral in het stadscentrum, vaak tijdens de avond of nacht), omdat vooral jongeren gebruik maken van het uitgaansgebied. Vaak gaat het om een smartphone of om geld.
Doel van de campagne
De campagne is erop gericht om mensen bewust te maken van de waardevolle spullen die zij bij zich hebben en wat ze kunnen doen om straatroof tegen te gaan. Dat gebeurt met een persoonlijke aanpak. Hiervoor hebben politie en gemeente samengewerkt met D&B (bureau voor toegepaste gedragswetenschappen). D&B heeft een aanpak ontwikkeld die zich concentreert op gedragsbenvloeding. Door hen getrainde studenten spreken jongeren op straat aan. Daarna zal over een aantal weken een herinnering worden ingezet, door middel van posters en communicatiemiddelen die verspreid worden in horecagelegenheden.
Het doel van deze campagne is dat jongeren zich meer bewust zijn van de waardevolle spullen die ze bij zich hebben, dat ze niet argeloos over straat gaan met deze waardevolle spullen. En heel concreet: dat zij de unieke nummers (bijvoorbeeld het IMEI-nummer van hun telefoon) registreren. Mochten ze dan slachtoffer worden van straatroof (of van woninginbraak, of zakkenrollerij) dan kunnen ze in ieder geval een complete aangifte doen. Met deze unieke nummers kan de politie veel meer doen.
Vervolg op ENNUWEG
ENNUWEG is de naam van de campagne die vorig jaar is gestart en die gericht was op brandveiligheid en inbraakpreventie voor studentenhuizen. De uitkomsten hiervan waren positief. Studenten zijn een doelgroep die lastig te bereiken is, maar die relatief vaak het slachtoffer wordt van woninginbraak. De combinatie van een online campagne en quickscans bleek goed te werken. Zowel de inventarisatie van risicos als de voorlichting die persoonlijk kon worden gegeven aan de studenten.
Door nu het onderwerp straatroofpreventie toe te voegen aan ENNUWEG, ontwikkelt deze campagne zich door tot een veiligheidsplatform gericht op studenten. Daarbij staat de online informatie (harde feiten, tips, checklists) en manier van communiceren (afgestemd op doelgroep) altijd in combinatie met het persoonlijk aanspreken van de studenten op de plek waar het risico zich voordoet.